Wrażenia z jazdy: Mercedes GLE Coupé 350d 4MATIC.

Tekst i zdjęcia: Michał Serdakowski

Stoi przed nami bryła gigantycznych wręcz rozmiarów. Potężne nadwozie SUV-a z opadającą linią dachu stara się ukryć swój rozmiar agresywną stylizacją AMG. Nie ma jednak wątpliwości, że GLE Coupé to samochód naprawdę ogromny - wysoki, szeroki, postawiony na masywnych 21 calowych kołach z oponami 315/40 na tylnej osi.

Nieskrępowana manifestacja wielkości i siły. Dokładnie to, co miłośnicy SUV-ów cenią najbardziej.

Ponad dwutonowe nadwozie wprawia w ruch 3-litrowy silnik diesla (258 KM, 620 Nm) połączony ze skrzynią 9G-TRONIC i napędem na wszystkie koła. Sprawdźmy jak jeździ ten kolos!

Już samo zajęcie miejsca w fotelu kierowcy doskonale wpisuje się w oczekiwania, jakie można mieć patrząc na nadwozie GLE Coupé. Siedzimy bardzo wysoko, na tyle wysoko, że niemal każdy mijany na ulicy samochód, sprawia wrażenie niewielkiego.  Z większością SUV-ów włącznie. Nie znam drugiego samochodu, w którym odczuwalna pozycja za kierownicą byłaby tak wysoka. Większości osób zapewne przypadnie to do gustu, choć trzeba przyznać, że pierwsze wrażenie jest dość osobliwe. Zbliżając się do zakrętu wszystkie zmysły alarmują, że siedzimy zbyt daleko od ziemi, że za chwilę nadwozie niebezpiecznie się wychyli..

..jednak nic takiego nie ma miejsca. Przejeżdżamy przez kolejne zakręty najspokojniej w świecie, z pełną kontrolą. Zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC nie pozwala na niepożądane przechyły, jakby wbrew prawom fizyki. Przy spokojnej jeździe dba o nasz komfort, izolując od niedoskonałości nawierzchni. W razie potrzeby, pozwala jednym przyciskiem dodatkowo podnieść samochód, lub wręcz odwrotnie, obniżyć go i usztywnić w trybie Sport.

W kwestii dynamiki, słowa uznania należy skierować pod adresem 3-litrowego diesla V6, będącego najsłabszym i jedynym wysokoprężnym silnikiem dostępnym w GLE Coupé. 258 KM i „setka” w 7 sekund z pewnością nie wystarczą aby uczynić z tego SUV-a sportowca.  Jednak nie parametry na papierze są tu kluczowe. 620 Nm momentu obrotowego, dostępnych za sprawą 9 biegowej skrzyni praktycznie na każde zawołanie, zupełnie wystarcza do żwawego poruszania się. Wrażenie dynamiki jest lepsze, niż mogłyby sugerować suche cyferki. Każde mocniejsze dodanie gazu owocuje przypływem fali momentu obrotowego, który przyjemnie wciska w fotel kierowcę i pasażerów, a cały samochód konsekwentnie pcha naprzód. Prędkość rozwijana jest płynnie i bezproblemowo. Wkręcaniu się na obroty towarzyszy kulturalny i bardzo przyjemny jak na diesla dźwięk, który w żaden sposób nie psuje przyjemności obcowania z samochodem tak luksusowym jak GLE. Warto wspomnieć też o systemie start-stop, który w przypadku testowanego 350d działa naprawdę subtelnie, uruchamiając silnik bez jakiejkolwiek zwłoki i niepożądanych wibracji.

Zestrojenie napędu, układu kierowniczego i zawieszenia GLE Coupé różni się nieco od standardowego GLE. Zmiany w układzie jezdnym nawiązują do dynamicznej stylistyki nadwozia - GLE Coupé jest samochodem nieco bardziej bezpośrednim niż jego odpowiednik w klasycznym nadwoziu SUV-a. Mimo to, jego domeną pozostaje raczej spokojne i komfortowe podróżowanie niż dynamiczna jazda. Wyciszenie wnętrza i komfort resorowania tworzą warunki sprzyjające przemierzaniu długich dystansów w relaksującej atmosferze, a całokształt zachęca raczej do beztroskiej jazdy przy ulubionej muzyce, podziwiania krajobrazów, niż do mocniejszego zaangażowania się w prowadzenie.

Do dyspozycji mamy szereg systemów wspomagających, które sprawiają, że każda podróż będzie bezpieczna i wygodna. Na oddzielny akapit zasługuje inteligentne oświetlenie ILS, bazujące na dynamicznych reflektorach w technologii LED. System ten nie tylko automatycznie przełącza światła mijania na drogowe i doświetla zakręty, ale również niezależnie steruje prawym i lewym reflektorem podczas jazdy na ”długich” światłach, aby zapewnić jak najlepsze pole widzenia, nie oślepiając kierowców jadących z naprzeciwka. Gdy zestawimy to z bardzo jasną barwą światła pochodzącego z diod LED oraz stosunkowo wysoko umieszczonymi w GLE Coupé reflektorami, otrzymamy oświetlenie, które pozwala podróżować po zmroku praktycznie w ogóle nie wysilając wzroku. Pole widzenia jest imponujące. Takie wykorzystanie technologii w służbie komfortowi i bezpieczeństwu każdemu przypadnie do gustu.

GLE Coupé 350d 4MATIC to prawdziwy krążownik szos i włodarz miejskich arterii. Naszpikowany najnowszą technologią, modny SUV w sportowej stylizacji. Nieskromny, emanujący wielkością i siłą. Samochód bardzo komfortowy w każdych warunkach. Jednym słowem, SUV na miarę dzisiejszych czasów.