Wrażenia z jazdy: Mercedes A200.

Tekst i zdjęcia: Michał Serdakowski

Hasło promujące nową Klasę A brzmi „Taka jak Ty”. Taka jak Ty, to znaczy właściwie jaka? Przecież każdy z nas jest całkiem inny. Czego więc możemy spodziewać się po najnowszym kompakcie Mercedesa? Sprawdźmy!

Pierwszą rzeczą, która natychmiast rzuca się w oczy, jest emanująca zewsząd nowoczesność, tak w sferze estetycznej, jak i technologicznej. Design Klasy A jest świeży i dynamiczny, sylwetka samochodu sprawia wrażenie niższej niż u poprzednika, jest bardziej wyrazista. Wnętrze natomiast wygląda jak przeniesione z przyszłości – dwa duże ekrany wyświetlają najróżniejsze informacje, futurystyczne dysze nawiewów zyskały podświetlenie, a całą kabinę oświetla ambientowe światło w wybranych kolorach. Nowa jest kierownica i konsola centralna, materiały stały się jeszcze przyjemniejsze w dotyku. Prawdziwa rewolucja kryje się jednak głębiej – Klasa A przesuwa granice technologiczne w segmencie kompaktów najnowszymi systemami rozrywki, komunikacji i bezpieczeństwa. Ich działanie, ma uczynić każdą podróż wyjątkowym przeżyciem.

Obsługa wszystkich pokładowych systemów może odbywać się gładzikami bezpośrednio z kierownicy, za pośrednictwem środkowego ekranu, który po raz pierwszy jest dotykowy lub poprzez komendy głosowe. Zwłaszcza ta ostatnia metoda robi wrażenie. Zaczynamy od „Hej Mercedes!”, aby dalej zwrócić się do systemu z dowolnym poleceniem. Powiedz „Jest mi zimo”, a podniesie temperaturę nawiewów, powiedz, że nie pasuje Ci muzyka, a zmieni stację radiową lub utwór. Dzięki sztucznej inteligencji, nowa Klasa A uczy się Twojego głosu, nawyków i preferencji. Sama zaproponuje, aby poprowadzić Cię w miejsce, w które zwykle jeździsz w danym dniu tygodnia. Możliwości systemu są naprawdę potężne.

Ogromne są w Klasie A również możliwości personalizacji. Od kolorów, przez treści wskazań na obydwu ekranach, aż po ustawienia trybu jazdy. Jeśli ktoś lubi mieć pełną kontrolę nad samochodem, trasą i multimediami, bez problemu znajdzie widok, który będzie go satysfakcjonował. Ekran przed kierowcą ma 3 oddzielnie programowalne obszary, na których mogą znaleźć się również nawigacja czy multimedia, a wciąż mamy do dyspozycji jeszcze ekran środkowy. Zadowoleni będą również ci, którzy nie lubią natłoku informacji – w trybie eleganckim ilość wyświetlanych treści możemy ograniczyć do minimum. W kilku prostych ruchach klimat panujący w Klasie A możemy całkowicie zmienić i dopasować do swoich preferencji. Inny samochód na każdy dzień? Niemalże :)

Wraz z debiutem nowej generacji Klasy A, pod maskę trafił zupełnie nowy silnik, kryjący się pod oznaczeniem A200. Czterocylindrowa, doładowana jednostka o pojemności 1332 cm³ rozwija 163 KM i 250Nm. Pomimo tak małej pojemności, która spotyka się wręcz z zaskoczeniem niektórych klientów, parametry okazują się wystarczające. Nie spodziewajcie się po bazowej wersji silnika benzynowego demonicznych osiągów, o nie, ale na słowa uznania zasługuje moment obrotowy, który zapewnia wygodę i elastyczność jazdy na niskich obrotach. Samochód sprawia wrażenie lekkiego, płynnie nabiera prędkości. Doskonałą pracę wykonali również inżynierowie odpowiedzialni za dwusprzęgłową skrzynię biegów - zmiany biegów są niewyczuwalnie, a całość pracy skrzyni bardziej dojrzała i delikatna. Różnica jest widoczna zwłaszcza podczas jazdy w korkach. Mały silnik z doładowaniem i skrzynia 7G-DCT tworzą zestaw który doskonale pasuje do tego samochodu. 

Druga najistotniejsza, moim zdaniem, różnica w porównaniu do poprzedniej Klasy A to praca zawieszenia. Standardowym rozwiązaniem w bazowej wersji silnikowej jest belka skrętna z tyłu, jednak w praktyce większość egzemplarzy, które wyjadą na drogi, wyposażonych zostanie w opcjonalne zawieszenie wielowahaczowe. Na takim zawieszeniu jeździł testowany egzemplarz, a jego praca okazała się wręcz znakomita! Tłumienie, jakość resorowania i komfort akustyczny wykraczają daleko poza standardy w klasie kompaktów. Krok naprzód w porównaniu z poprzednikiem jest ogromny. Nawet na drogach miernej jakości, Klasa A radzi sobie doskonale, filtrując nierówności cicho i pewnie. Nie ucierpiało na tym w żaden sposób prowadzenie – jest bezpośrednie i precyzyjne, dokładnie takie, jakiego mógłbyś oczekiwać. Nowa A Klasa z pewnością zadowoli tych wszystkich, którzy ponad gadżety i design cenią sobie kunszt inżynieryjny i szeroko rozumianą przyjemność z jazdy. Jako samochód dla kierowcy jest po prostu dojrzalsza.  

Na zakończenie, wróćmy na chwilę do sloganu „Nowa Klasa A - taka jak Ty”. Jakkolwiek absurdalne mogłoby się wydawać to hasło, kryje się w nim dobre streszczenie najważniejszych cech tego samochodu. Klasa A oferuje kierowcy różne oblicza. Z jednej strony mamy samochód designerski i nowoczesny, naszpikowany topową elektroniką i telemetrią, bajerancki i gadżeciarski. Z wyposażeniem opcjonalnym obejmującym np. wyświetlacz head-up czy fotele z masażem, dyktuje standardy w klasie. Z pewnością zadowoli zarówno fana technologii, jak i modną kobietę żyjąca w rytmie wielkiego miasta.

Z drugiej strony do dyspozycji jest doskonałe zawieszenie, udany układ napędowy ze skrzynią dwusprzęgłową i nowoczesnym silnikiem oraz świetne prowadzenie. Klasa A oddaje kierowcy bardzo dojrzałą konstrukcję – zdecydowanie jest to samochód którym po prostu dobrze się jeździ.

Te dwa oblicza spina klamra personalizacji. Każdy parametr w tym samochodzie możesz dopasować do swoich potrzeb, od wyświetleń komputera pokładowego, przez atmosferę oświetlenia kabiny, aż po tryby pracy układu napędowego. Rozgość się za kierownicą i ustaw wszystko po swojemu, według Twoich preferencji, nastroju albo zachcianki. Zadziorna i dynamiczna, czy nieco skromniejsza i bardziej elegancka? A może jeszcze całkiem inna? Klasa A będzie taka jak Ty! Będzie dobrym kompanem na każdą okazję.