Wrażenia z jazdy: Mercedes-AMG CLA 45.

Tekst i zdjęcia: Michał Serdakowski

Samochody Mercedes-AMG powstają z myślą o tym, aby oferować kierowcy maksymalne osiągi i emocje, z założenia mają być szybkie i wyjątkowe. Sprawdziliśmy jak z tym zadaniem radzi sobie CLA 45, najmniejsze, 4 drzwiowe Coupe w gamie.

Oczekiwania mamy dość wyśrubowane. 381 KM i 475 Nm, napęd AMG Performance 4MATIC, sportowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT, „setka” w 4.2 s. – dla każdego miłośnika motoryzacji, taka garść informacji jest jak obietnica. Obietnica dobrej zabawy za kierownicą.

Wygląd CLA 45 wydaje się być trafiony w punkt. Nie jest wulgarny ani przesadny, jednak na każdym kroku znajdziesz sportowe smaczki. Na zewnątrz potencjał zdradzają ciemne wieloramienne felgi, ogromne zaciski czterotłoczkowych hamulców, czarne wykończenia oraz elementy pakietu aerodynamicznego – przedni splitter i nakładki na przednim spojlerze, lotka na klapie bagażnika. We wnętrzu do naszej dyspozycji kierownica AMG Performance obita zamszem i dźwignia skrzyni biegów z tłoczonym logo AMG przeniesiona na tunel środkowy. Choć nie ma tu niektórych sportowych opcji wyposażenia, m.in. foteli kubełkowych i regulowanego zawieszenia, niczego więcej nam nie trzeba, ruszamy!

Doładowany, dwulitrowy silnik R4, zbudowany zgodnie z filozofią AMG od początku do końca przez jednego inżyniera, budzi się do życia. Już od najniższych obrotów, za sprawą zapasu momentu obrotowego, sprawia wrażenie gotowego do akcji. Jego dźwięk jest chropowaty, burczący. Uwagę zwracają szybkie i zdecydowane zmiany biegów. Od pierwszych kilometrów, nawet przy spokojnej jeździe, czuć drzemiący w CLA 45 potencjał.

Przy normalnej, codziennej jeździe najmocniejsza wersja CLA okazuje się w pełni funkcjonalna. Standardowe dla 45 AMG zawieszenie dobrze radzi sobie z nawierzchnią kiepskiej jakości, tłumi zaskakująco kulturalnie. Nie jest to typ samochodu, który byłby twardy jak deska. Również komfort akustyczny jest jak najbardziej do przyjęcia. Wiecie jednak, że ten akapit znalazł się tu tylko dla przyzwoitości. Do rzeczy!

Przełączamy tryb jazdy w Sport, lub jeśli chcecie nawet Sport+. Obroty podskoczą natychmiast, aby nie wrócić nigdy więcej do poziomu, do którego przyzwyczaił nas tryb Comfort. Pierwsze głębokie wciśnięcie gazu, szybka redukcja i nim zdążysz się zorientować wszystkie 381 KM trafia na asfalt. CLA wyrywa przed siebie bez zająknięcia, z potężną siłą wciskając w fotel, a przyspieszenie zdaje się nie mieć końca. Poziom osiągów tego niewielkiego, miejskiego auta robi wrażenie – AMG to zupełnie inna bajka, a koligacje ze zwykłym CLA kończą się na podobnym wyglądzie.

Reakcje skrzyni biegów są szybkie i ostre, do dyspozycji zawsze mamy wystarczający zapas siły napędowej. Jeśli potrzebujesz większego zaangażowania, dostępny jest również w pełni manualny tryb zmiany biegów, a reakcja na łopatki przy kierownicy nie pozostawia wiele do życzenia. CLA 45 AMG jest zawsze gotowe do akcji.

Standardowe zawieszenie bez możliwości zmiany charakterystyki, radzi sobie przy dynamicznej jeździe bardzo dobrze, udowadniając, że niezależnie od tego jak bardzo przyzwyczailibyśmy się do wszechobecnych już możliwości regulacji, dobrze zestrojony układ bez zmiennych ustawień, daje radę nawet przy takich osiągach, jakimi pochwalić się może 381 konne CLA. Samochód jest stabilny, nie przechyla się przesadnie i przekazuje jasne informacje o wszystkim co dzieje się na drodze. Jeśli zaatakujesz ciasny zakręt zbyt szybko, spodziewaj się podsterowności. Jeśli jednak wykorzystasz możliwości napędu Performance 4MATIC, będąc gdzieś przy granicy przyczepności, zobaczysz jak fenomenalnie CLA zacieśnia zakręt i utrzymuje zadany kierunek. Praca napędu na 4 koła jest tu źródłem satysfakcji nie tylko przy brutalnych przyspieszeniach (tryb Launch Control do dyspozycji), ale przede wszystkim podczas dynamicznej jazdy w zakrętach. Całkowicie determinuje prowadzenie, zachowania i osiągi CLA 45.

Na siłę szukając jakiś minusów tego samochodu, można by wspomnieć chyba jedynie o dźwięku silnika, który pomimo sportowego układu wydechowego i nawet w głośniejszym, włączanym przyciskiem, trybie, pozostawia jakiś subiektywny niedosyt. Z jednej strony trzeba przyznać, że jest wystarczająco głośny aby podkreślić charakter tego samochodu, potrafi strzelać przy redukcjach i pięknie burczy przy spokojnej jeździe, jednak przy ostrzejszym obchodzeniu się z gazem, czegoś mu brakuje. Mielibyśmy smak na coś ostrzejszego! Nie psuje to jednak udanego, przepełnionego emocjami całokształtu. Ot tylko mała uszczypliwość, żeby nie było za słodko :) 

AMG CLA 45 jest dokładnie takie, jak być powinno. Małe, zwinne, zawadiackie, zapraszające do dobrej zabawy i naprawdę szybkie. Zawsze skuteczne. Bardziej bezpośrednie i bliższe kierowcy niż więksi bracia spod znaku AMG. Jest w pełni funkcjonalną zabawką dla dużych chłopców i całkiem przystępną przepustką do świata AMG. To samochód, w którym uśmiech często będzie gościł na twojej twarzy.